top of page

Waarom je docent niet je vijand is (maar het soms wel zo voelt)

Je hebt eindelijk je onderzoeksvraag geformuleerd, je literatuur doorgespit en misschien zelfs al een hoofdstuk geschreven. Vol goede moed stuur je het naar je docent en… stilte. Weken gaan voorbij. Of erger nog: je krijgt feedback terug waar je niets mee kunt. Vage opmerkingen, tegenstrijdige adviezen of gewoon een botte “dit moet beter”.

Klinkt bekend? Je bent niet alleen. Veel studenten voelen zich verloren, genegeerd of onbegrepen in het scriptieproces. Maar laten we één misverstand uit de weg ruimen: je docent is niet je vijand. Sterker nog, als je slim inspeelt op de dynamiek tussen jou en je docent, kan deze persoon je beste bondgenoot worden.

Hoe? Laten we het hebben over drie grote frustraties én hoe je ze kunt oplossen.

1. Ghosting door je docent: wat doe je als je geen reactie krijgt?

Je hebt je werk ingeleverd, maar na dagen (of weken!) is er nog steeds geen feedback. Frustrerend! Maar voor je in de paniekmodus schiet: bedenk dat je docent waarschijnlijk tientallen studenten tegelijk begeleidt. Dat betekent dat je slim moet zijn in hoe je om aandacht vraagt.


Wat werkt wél? ✅ Stuur een beleefde follow-up na een week (“Ik wilde even checken of je mijn document hebt ontvangen. Ik hoor graag wanneer ik feedback kan verwachten.”) ✅ Vraag om een concrete datum waarop je reactie krijgt. ✅ Plan een vaste overlegstructuur in (“Kunnen we een kort wekelijks overleg inplannen?”).

Wat werkt niet? ❌ Je frustratie eruit gooien in een boze mail (“Waarom duurt dit zo lang?!”). ❌ Eindeloos wachten en hopen op een wonder. ❌ Zelf aannames maken over wat je begeleider denkt.



2. "Mijn docent begrijpt me niet!" – Hoe je tóch goede feedback krijgt

Soms krijg je feedback waar je niets mee kunt. “Maak dit concreter”, “Werk dit uit” of de gevreesde “Dit klopt niet”. Maar waarom klopt het niet? En hoe moet je het dan verbeteren?

Wat werkt wél? ✅ Doorvragen – Vraag specifiek: “Wat bedoel je met ‘concreter’? Wil je meer cijfers, praktijkvoorbeelden of theoretische onderbouwing?” ✅ Jouw interpretatie herhalen – “Als ik het goed begrijp, bedoel je dat ik dit stuk meer moet koppelen aan literatuur X. Klopt dat?” ✅ Feedback structureren – Vat per hoofdstuk samen: “Wat gaat goed? Wat moet beter? Wat is onduidelijk?” Of gebruik het Feedback verwerken werkblad uit de webshop!

Wat werkt niet?

❌ Feedback zonder nadenken overnemen.

❌ Een defensieve houding aannemen (“Maar ik heb het precies zo gedaan!”).

❌ Niet durven aangeven dat je iets niet snapt.



3. De gouden regels voor een sterke samenwerking met je docent

Wil je het jezelf (en je docent) makkelijker maken? Houd je dan aan deze drie principes:


Wees proactief – Wacht niet tot je docent jou opzoekt. Wees de eerste die een gesprek aanvraagt of een planning voorstelt.


Houd het professioneel – Hoe frustrerend het ook is, blijf zakelijk in je communicatie. Je docent is een mens, geen robot.


Stel concrete vragen – Hoe gerichter je vraag, hoe nuttiger de feedback. “Wat vind je van mijn conclusie?” is te vaag. “Sluit mijn conclusie goed aan bij mijn onderzoeksvraag?” is veel effectiever.



Conclusie: neem de regie in eigen handen!

Ja, je afstudeerperiode kan soms voelen als een warzone. Maar als jij de juiste tactieken inzet, kun je er een veel soepelere samenwerking van maken. Wees helder in je communicatie, stel slimme vragen en onthoud: jouw scriptie is jouw verantwoordelijkheid.



En als je toch nog vastloopt? SchrijfSpa staat voor je klaar!

Bekijk hier hoe ik je kan helpen met scriptiebegeleiding.



Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
bottom of page